Haber Detayı
Dünyada mobil uygulama ve yazılımda Türkiye'nin yeri
Dünyada mobil uygulama ve yazılım dünyasında gerçekte müşteri durumundayız, hızla ciddi üretici ve satıcı pozisyonuna gelmeliyiz, Türkiye’nin Doğu Asya bölgesi dışında en hızlı gelişen dört uygulama pazarından biri olduğu gerçeği ile, 2011’de uygulama mağazalarından elde edilen gelirlerde dünyada 9.sırada olduğunu düşünürsek sıralamadaki yerin ilerleyen yıllarda daha da yukarılara çıkacağı kanısındayım. Mevcut pazardan ekonomik olarak yeterli pay almadığımızı belirten Erdoğan, geliştirilen yeni uygulamalar ile yeni uygulama geliştirmek ve pazarlamak için verilen devlet desteklerinin arttırılması için çalıştıklarını bildirdi. Şu an Türkiye’nin daha çok müşteri durumunda olduğuna işaret eden Erdoğan, hızla ciddi üretici ve satıcı pozisyonuna gelinmesi gerektiğini vurguladı. Erdoğan, sektörde ortalama 150 firmanın olduğu ve uygulama geliştirdiğini, uygulama sayısının da binler ile ifade edilebileceğini bildirdi. Uluslararası pazarda, yerel firmaların uymak zorunda kaldıkları yerel regülasyona yabancı firmaların tabi olmadığına dikkat çeken Erdoğan, “Türk teknoloji KOBİ’leri yerel regülasyondan kaynaklanan haksız rekabete maruz kalıyor” dedi. Firmalara eşit koşullarda rekabet etme şansı tanıyan dinamik bir regülasyon yapısının sağlanmasının önem kazandığını ifade eden Erdoğan, eşit rekabet olanağı sağlanmasını istedi.
Dünya ve Türkiye’de mobil yazılım ve mobil uygulama geliştirme pazarı nasıl gelişiyor?
Bilgi ve iletişim teknolojileri ekonomik ve sosyal yaşamın her alanını ve toplumun tüm kesimlerini çeşitli yönlerden etkileyerek toplumları bilgi toplumuna dönüştürürken elektronik haberleşme alanında sağlanan teknolojik ilerlemeler özellikle mobil servislerin gelişmesi adına yönlendirici ve tetikleyici oluyor. Telekomünikasyon sektöründe toplam gelirlerin yıllar itibariyle gelişimine bakıldığında özellikle mobil telekomünikasyon hizmetlerinden elde edilen gelirler başta olmak üzere artış yaşandığı görülüyor.
Dünya ve Türkiye’de mobil yazılım ve mobil uygulama pazarı çok hızlı gelişiyor. Bunun temel nedeni, mobil genişbant İnternet ve bununla beraber paralel gelişen akıllı cihaz sayısı. Cihaz ve genişbant İnternet altyapısı da, beraberinde bu altyapı üzerinde koşacak ve hayatı kolaylaştıracak pek çok uygulamanın/servisin geliştirilmesine ve insanlar tarafından kullanılmasına imkân veriyor.
En büyük 20 mobil uygulama nedir? Bu pazardan Türkiye ne kadar pay alıyor? Türkiye, dünyada uygulama geliştiren ülke sıralamasında kaçıncı sırada yer alıyor?
Uygulama mağazaları analiz şirketi Distimo’nun son yayınladığı araştırmaya göre, dünya çapında en büyük gelire sahip uygulama olarak yüzde 33 indirilme oranı ile birinci sırada oyunlar geliyor.
Türkiye, Doğu Asya bölgesi dışında en hızlı gelişen dört uygulama pazarından biri olarak yer alıyor ve 2011 yılında uygulama mağazalarından elde edilen gelirlerde yüzde 54’lük büyüme ile dünyada 9. sırada. Sıralamadaki yerimizin ilerleyen yıllarda daha da yukarılara çıkacağı kanısındayız. Ancak, mevcut pazardan henüz ekonomik olarak yeterli pay aldığımız söylenemez. Elde edilen rakamların gerek geliştirilen yeni uygulamalar, gerekse yeni uygulama geliştirmek ve pazarlamak için verilen devlet destekleri ile arttırılması için çalışıyoruz. Şu an ülkemiz daha çok müşteri durumunda, bunun hızla ülkemiz ve dünya için ciddi üretici ve satıcı pozisyonuna gelmesi gerekiyor.
2012 sonu itibariyle Türkiye’de mobil uygulama pazarının cirosu/ büyüklüğü ne oldu? Türkiye’deki uygulama pazarı satış hacmi, 2011-2012 arasında ne kadar büyüme gösterdi?
Türkiye’de, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu’nun (BTK) hazırladığı Türkiye Elektronik Haberleşme Sektörü Üç Aylık Pazar Verileri Raporu’na göre; 2011 yılı sonunda 22,4 milyar TL olarak gerçekleşen mobil gelir toplamı, 2012 yılı 3. çeyrek itibariyle 22,59 milyar TL olarak görülüyor. 2012 yılını da 31 milyar TL civarında kapatması bekleniyor. Ancak, belirttiğimiz rakamlar tüm mobil gelirlerini ifade ediyor. Mobil uygulama pazarına ilişkin gelirlerin bir kısmı ülke içinde bir kısmı ise yurt dışında oluştuğu için, maalesef ki mobil uygulama pazarına ilişkin net rakamlar bulunmuyor. Yurtdışında oluşan rakamlar, pazar yeri sahibi şirketler tarafından ülke bazında açıklanmıyor.
Mobil uygulama pazarı 2013’te nasıl gelişecek?
Mobil iletişim teknolojilerinde sağlanan ilerlemeler ile mobil servislerin gelişmesi arasında yakın bir ilişki bulunuyor; mobil servisler kapsamındaki ürün ve hizmetleri teknolojik ilerlemeler şekillendiriyor.
2006 yılından bu yana akıllı telefon satışları, PC satışlarını geçti. 2012 yılının mobil trendi tablet pazarı oldu. Tablet satışlarının önümüzdeki 2-3 yıl içinde PC satışlarını geçmesi bekleniyor hatta 2012’de tablet satışları notebook satışlarını geçti bile. ABD’de mobil reklam gelirleri 2009’dan bu yana hızlı bir yükseliş gösteriyor. Google reklam pazarı gelirlerinde en yüksek payı alıyor. Mobil alışveriş oranlarında Türkiye en sonlarda, ancak önemli bir potansiyel taşıyor. Çin’deki akıllı telefon kullanıcılarının yüzde 55’i mobil alışveriş yaparken Türkiye’de bu oran sadece yüzde 5 seviyelerinde bulunuyor. Bu artışın olmamasında en büyük gerekçe on-line alışveriş için masaüstü bilgisayarların tercih edilmesi (yüzde 65), mobil alışverişin karmaşık bulunması (yüzde 8) vs. Akıllı telefonların yaygınlaşması ile gelecekte mobil alışverişin de bu engelleri aşarak yükselmesi bekleniyor. Mobil alışverişin yaygınlaşması ile mobil ödeme sistemlerinin de gelişmesi bekleniyor. Tüm bu bilgiler ışığında mobil uygulama pazarı da 2013 yılında dünyadaki global ekonomik krize rağmen artışını sürdürmeye devam edecektir.
Türkiye’de kaç firma mobil uygulama geliştiriyor? Bu firmaların bir listesi var mı? Mobil uygulama pazarında kaç tane uygulama var?
Türkiye’de sektörde ortalama 150 firmanın olduğu ve uygulama geliştirdiği tahmin ediliyor. Sektörün en büyük şirketleri poüler uygulamalar yazarken daha küçük ölçekli pek çok şirket ve şahıs var. Özellikle şahıslardan dolayı net bir sayı vermek mümkün değil. Uygulama sayısı binler ile ifade edilebilir ve bu sayı gün geçtikçe artmaktadır.
Mobil uygulama geliştiricilerin önündeki en önemli sıkıntıları sıralayabilir misiniz?
Çağdaş ödeme sistemleri ve iletişim teknolojileri sayesinde tüketiciler dünyanın her noktasında sunulan mobil servislere ulaşabiliyorlar. Bu durum, mobilite konseptini ön plana çıkarırken yeni bir pazar ve rekabet yapısını inşa ediyor. Yerli firmalar, yabancı firmalar ile fiili olarak aynı pazarda yer alıyor ve yabancı firmalarla doğrudan rekabet etmek zorunda kalıyor. Mevcut tüketim alışkanlıklarına bakıldığında tüketiciler,
*Mevzuatla getirilen ek yükümlülüklere tabi olmadığı için kolay satın alınabilen,
*Vergiye tabi olmadığı için maliyet açısından uygun,
*Alternatif ödeme sistemlerini kullanabildiği için çeşitli ödeme araçları ile ödenebilen hizmetleri tercih ediyorlar.
Mobil servis ve teknoloji dünyasında uluslararası pazarda, yerel firmaların uymak zorunda kaldıkları yerel regülasyona yabancı firmalar tabi değil. Türkiye’deki mobil servis geliştirici Türk teknoloji KOBİ’leri ise mevzuat doğrultusunda;
*Kullanıcılara, tüketicilere sunulan mobil servislerdeki satın alma işlemlerinde ek onay süreçlerine,
*Vergisel yükümlülüklere, (% 18 KDV, % 25 ÖİV)
*Alternatif ödeme sistemlerini destekleyememe durumuna tâbi. Örneğin mobil ödeme veya kredi kartı ile satış veya abonelik yapmak mümkün değil, oysa yurt dışı uygulama pazarından kredi kartınız ile uygulama alabilirsiniz.
Türk teknoloji KOBİ’leri yerel regülasyondan kaynaklanan haksız rekabete maruz kalıyor. Firmalara eşit koşullarda rekabet etme şansı tanıyan eşit yükümlülükler oluşturan dinamik bir regülasyon yapısının sağlanması önem arz ediyor. Kısacası eşit rekabet imkânı sağlanmalı.